Arról nem is beszélve, hogy a gyermekeinkkel együtt eltöltött minőségi idő, amit játékkal, verseléssel teszünk még izgalmasabbá hozzátartozik az életünkhöz. A játék által ugyanis kicsi és nagy egyaránt tanul, fejlődik, megéli az érzelmek széles skáláját. A gyermekkorunk legszebb emlékei is ezekhez a közös pillanatokhoz köthetőek.
A gyermekversek és a játékok szerepe az óvodások életében
A kicsiknek gyermekversek és játékok sokaságára van szüksége ahhoz, hogy minél több inger érje őket. Ezek az ingerek pozitív hatást gyakorolnak a testi-lelki-szellemi fejlődésükre. Hiányukban zavart szenved a képességek és készségek fejlődése – amit természetesen egyetlen szülő sem szeretne.
A játék és a verselés semmi mással nem pótolható a gyerekek életében Hogy mi-mindent adnak a gyermekversek és a játékok a gyerekeknek?
- egyszerre szolgálják a gyerekek testi – lelki fejlődését
- a versek, játékos mondókák, elősegíti a mozgás fejlődését, a motoros funkciók koordinálását
- támogatják az érzelmi, értelmi, szociális és akarati fejlődést
- általuk egyszerűen nyomon követhető a személyiség fejlődése
- csökkentik a feszültséget és a szorongást
- örömet okoznak, erős érzelmi töltés adnak
- fejlesztik a képzeletet és a gondolkodást,
- javítják a gyerekek közötti kapcsolatteremtő képességet, támogatják a szociális készségek kialakulását
- megmutatják és megtanítják a közösségi magatartás formáit
A gyermekversek a játéktevékenység részeként is bevethetőek
A játék olyan érdek nélkül végzett tevékenység amely során a gyerekek megvalósíthatják a vágyaikat, átélhetik a felnőttek számára természetes, de az ő számukra még megvalósíthatatlan cselekvéseket. A játék által szereznek ismereteket, használhatják a kreativitásukat és a képzeletüket.
A játék tárgya és témája bármi lehet – a gyermekversek, játékos mondókák, sorolók személyiségfejlesztő hatása határtalan. Közös ismertetőjegyük, hogy látható módon örömet szereznek a gyerekeknek, hiszen abban felszabadultan vesznek részt. Hogy éppen mi jelent örömforrást az a gyerekek fejlődésével arányosan változik: 1-2 éves korban még a testrészek megismerésére irányuló versek gyakorlása, 2-3 éveseknél már a ritmikus beszéd jelent pozitív élményt. 3-4 éves korban a közös mondókázás, 5-6 évesen a gyermekversek fantáziadús világa jelent megnyugvást.